PC Number: 2022-0183

Date: 2022-03-02


Whereas subsection 15‍(1) of the Broadcasting Act (“the Act”) provides that the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission (“the Commission”) shall, on the request of the Governor in Council, hold hearings or make reports on any matter within the jurisdiction of the Commission under the Act;

 

Whereas, in accordance with subsection 5‍(1) of the Act, the Commission shall regulate and supervise all aspects of the Canadian broadcasting system with a view to implementing the broadcasting policy set out in subsection 3‍(1) of the Act, while having regard to the objectives of the regulatory policy set out in subsection 5‍(2) of the Act;

 

Whereas subparagraph 3‍(1)‍(d)‍(i) of the Act declares that the Canadian broadcasting system should serve to safeguard, enrich and strengthen the cultural, political, social and economic fabric of Canada;

 

Whereas subsection 2‍(3) of the Act requires that the Act be construed and applied in a manner that is consistent with the freedom of expression and journalistic, creative and programming independence enjoyed by broadcasting undertakings;

 

Whereas non-Canadian programming services are authorized for distribution by Canadian distribution undertakings, if the Commission has approved an application from a Canadian sponsor to add them to the List of non-Canadian programming services and stations authorized for distribution;

 

 

 

 

 

 

…/2

 


- 2 -

 

Whereas in Broadcasting Public Notice CRTC 2008-100 the Commission stated that it will be predisposed to authorize non-Canadian news services for distribution in Canada “absent clear evidence, as determined by the Commission, that a non-Canadian service will violate Canadian regulations, such as those regarding abusive comment”;

 

Whereas in Broadcasting Regulatory Policy CRTC 2009-676 and Broadcasting Decision CRTC 2020-281 the Commission approved applications to add, respectively, RT (formerly known as Russia Today) and RT France to the List of non-Canadian programming services and stations authorized for distribution;

 

Whereas the Government of Canada has concerns as to whether programs broadcast by RT and RT France would violate regulations made by the Commission under the Act, if those programs had been broadcast by a licensed Canadian programming undertaking;

 

And whereas the Minister of Canadian Heritage has, in accordance with subsection 15‍(2) of the Act, consulted with the Commission with regard to this request;

 

Therefore, Her Excellency the Governor General in Council, on the recommendation of the Minister of Canadian Heritage, pursuant to section 15 of the Broadcasting Act, requests that the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission hold a hearing, which is to be initiated no later than one day after the effective date of this Order, to determine whether RT and RT France should be removed from the List of non-Canadian programming services and stations authorized for distribution and make a report as soon as feasible, but no later than two weeks after the effective date of this Order.

 

 


Attendu que le paragraphe 15‍(1) de la Loi sur la radiodiffusion (la « ‍Loi‍ ») prévoit que, sur demande du gouverneur en conseil, le Conseil de la radiodiffusion et des télécommunications canadiennes (le « ‍Conseil‍ ») tient des audiences ou fait rapport sur toute question relevant de sa compétence au titre de la Loi;

 

Attendu que, en vertu du paragraphe 5‍(1) de la Loi, le Conseil réglemente et surveille tous les aspects du système canadien de radiodiffusion en vue de mettre en œuvre la politique canadienne de radiodiffusion énoncée au paragraphe 3‍(1) de la Loi, en tenant compte des objectifs de la réglementation prévus au paragraphe 5‍(2) de la Loi;

 

Attendu que le sous-alinéa 3‍(1)d)‍(i) de la Loi déclare que le système canadien de radiodiffusion devrait servir à sauvegarder, enrichir et renforcer la structure culturelle, politique, sociale et économique du Canada;

 

Attendu que le paragraphe 2‍(3) de la Loi précise que l’interprétation et l’application de la Loi doivent se faire de manière compatible avec la liberté d’expression et l’indépendance, en matière de journalisme, de création et de programmation, dont jouissent les entreprises de radiodiffusion;

 

Attendu que des services de programmation non canadiens sont approuvés pour distribution par des entreprises de distribution canadiennes, si le Conseil a approuvé la demande d'un parrain canadien de les ajouter à la Liste de services de programmation et de stations non canadiens approuvés pour distribution;

 

 

 

 

…/2

 


- 2 -

 

Attendu que dans l’Avis public de radiodiffusion CRTC 2008-100, le Conseil a déclaré qu’il sera disposé à autoriser la distribution au Canada de services de nouvelles non canadiens « ‍en l'absence de preuves concluantes, déterminées par le Conseil, qu'un service de nouvelles non canadien serait incapable de respecter les règlements canadiens, par exemple ceux à l'égard des propos offensants‍ »;

 

Attendu que dans la Politique réglementaire de radiodiffusion CRTC 2009-676 et dans la Décision de radiodiffusion CRTC 2020-281, le Conseil a approuvé des demandes visant l’ajout de RT (anciennement connu sous le nom de Russia Today) et de RT France, respectivement, à la Liste de services de programmation et de stations non canadiens approuvés pour distribution;

 

Attendu que le gouvernement du Canada a des préoccupations quant à savoir si les émissions radiodiffusées par RT et RT France enfreindraient les règlements pris par le Conseil en vertu de la Loi, si ces émissions étaient radiodiffusées par une entreprise de programmation canadienne titulaire d’une licence;

 

Attendu que, conformément au paragraphe 15‍(2) de la Loi, le ministre du Patrimoine canadien a consulté le Conseil à l’égard de la présente demande,

 

À ces causes, sur recommandation du ministre du Patrimoine canadien et en vertu de l’article 15 de la Loi sur la radiodiffusion, Son Excellence la Gouverneure générale en conseil demande au Conseil de la radiodiffusion et des télécommunications canadiennes de tenir une audience, laquelle doit être amorcée au plus tard le lendemain de la date de prise d’effet du présent décret, sur la question de savoir si RT et RT France devraient être retirés de la Liste de services de programmation et de stations non canadiens approuvés pour distribution et de faire rapport dans les meilleurs délais, mais au plus tard deux semaines après la date de prise d’effet du présent décret.