PC Number: 2018-0535
Date: 2018-05-11
Whereas it is a matter of law, constitutional principle and practice in Canada that access to confidences of the Queen’s Privy Council for Canada is restricted to the Prime Minister and to the ministers who are members of the Ministry at the relevant time, to the Secretary to the Cabinet, and to other persons that are authorized to have access to them, on a confidential basis, when necessary for the proper discharge of their duties;
Whereas these laws, constitutional principle and practice are essential for the proper functioning of the Cabinet system of government and for the respect of the convention of responsible government;
Whereas subsection 13(1) of the Auditor General Act provides that the Auditor General of Canada is entitled to access to information that relates to the fulfilment of his or her responsibilities and is entitled to require and receive from members of the federal public administration any information, reports and explanations that he or she considers necessary for that purpose;
And whereas the Auditor General of Canada continues to have access to certain information contained in confidences of the Queen’s Privy Council for Canada under the terms of Orders in Council P.C. 1985-3783 of December 27, 1985 and P.C. 2006-1289 of November 6, 2006;
Therefore, Her Excellency the Governor General in Council, on the recommendation of the Prime Minister,
(a) repeals Order in Council P.C. 2017-517 of May 12, 2017; and
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(b) directs that the Auditor General of Canada be granted access to information that relates to his or her statutorily mandated responsibilities contained in the following confidences of the Queen’s Privy Council for Canada as defined in subsection 39(2) of the Canada Evidence Act, that come into existence on or after November 4, 2015, which information remains a confidence of the Queen’s Privy Council for Canada for the purposes of any Act of Parliament such that it must not be disclosed:
(i) a final submission to, and a decision of, the Treasury Board,
(ii) a final submission to the Governor in Council,
(iii) a final decision of Council, and
(iv) any explanations, analyses of problems or policy options contained in a record presented to a minister of the Crown on matters that are, or are proposed to be, the subject of communications or discussions between ministers of the Crown relating to the making of government decisions or to the formulation of government policy, or presented to Council as defined in subsection 39(3) of the Canada Evidence Act, and any explanations, analyses of problems or policy options contained in a final document prepared by officials in relation to such a record or, if a record has not been presented to a minister of the Crown or to such Council, in relation to the last version of the record, but not information revealing any of the following:
(A) proposals or recommendations presented to such Council,
(B) proposals or recommendations presented to a minister of the Crown,
(C) agenda of such Council,
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(D) deliberations of such Council,
(E) communications or discussions between ministers of the Crown on matters relating to the making of government decisions or the formulation of government policy,
(F) draft legislation.
Attendu que, au Canada, les règles de droit, les principes constitutionnels et l’usage veulent que l’accès aux renseignements confidentiels du Conseil privé de la Reine pour le Canada soit restreint au premier ministre et aux ministres qui font partie du conseil des ministres pendant la période visée, au secrétaire du Cabinet ainsi qu’aux personnes autorisées à en prendre connaissance, de façon confidentielle, lorsque l’exige l’exercice de leurs fonctions;
Attendu que ces règles de droit, ces principes constitutionnels et cet usage sont essentiels au bon fonctionnement d’un gouvernement de cabinet et au respect de la convention relative au gouvernement responsable;
Attendu que le paragraphe 13(1) de la Loi sur le vérificateur général prévoit que le vérificateur général du Canada a le droit de prendre connaissance de tout renseignement se rapportant à l’exercice de ses fonctions et, à cette fin, d’exiger que les fonctionnaires fédéraux lui fournissent tous renseignements, rapports et explications dont il a besoin;
Attendu que le vérificateur général du Canada continue d’avoir accès à l’information contenue dans les renseignements confidentiels du Conseil privé de la Reine pour le Canada au titre des décrets C.P. 1985-3783 du 27 décembre 1985 et C.P. 2006-1289 du 6 novembre 2006,
À ces causes, sur recommandation du premier ministre, Son Excellence la Gouverneure générale en conseil :
a) abroge le décret C.P. 2017-517 du 12 mai 2017;
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b) ordonne que le vérificateur général du Canada se voit accorder accès à l’information reliée à ses fonctions mandatées par la loi contenue dans les renseignements confidentiels du Conseil privé de la Reine pour le Canada au sens du paragraphe 39(2) de la Loi sur la preuve au Canada, produits le 4 novembre 2015 ou après cette date, laquelle information demeure un renseignement confidentiel du Conseil privé de la Reine pour le Canada pour l’application des lois fédérales et ne doit pas être divulguée :
(i) toute présentation finale au Conseil du Trésor ou toute décision de celui-ci,
(ii) toute présentation finale au gouverneur en conseil,
(iii) toute décision finale du Conseil,
(iv) les explications, analyses de problèmes ou options politiques figurant dans un document présenté soit à un ministre sur des questions faisant l’objet, ou dont il est prévu qu’elles fassent l’objet, de communications ou de discussions entre ministres relativement à la prise de décisions du gouvernement ou à la formulation de sa politique, soit au Conseil au sens du paragraphe 39(3) de la Loi sur la preuve au Canada, ainsi que les explications, analyses de problèmes ou options politiques figurant dans un document final préparé par des fonctionnaires en lien avec un tel document, ou, lorsque ce dernier n’a pas été présenté à un ministre ni au Conseil, en lien avec sa dernière version, à l’exception de l’information révélant :
(A) des propositions ou recommandations présentées au Conseil,
(B) des propositions ou recommandations présentées à un ministre,
(C) des ordres du jour du Conseil,
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(D) des délibérations du Conseil,
(E) des communications ou discussions entre ministres sur des questions liées à la prise de décisions du gouvernement ou à la formulation de sa politique,
(F) des avant-projets de loi ou projets de règlement.